CDDN

Logo CDDN

www.cddn.nl

Gewoon blijven betalen met je pen

‘CDDN biedt oplossing voor acceptgiro-probleem’

Volgend jaar verdwijnt de acceptgiro voorgoed. En hoewel goede doelen al een paar jaar experimenteren met andere manieren van betalen - bijvoorbeeld middels een QR-code of betaallink - maken nog weinig donateurs daar gebruik van. Vooral oudere mensen, in de regel goed voor de gulste donaties, hechten nog enorm aan betalen met pen en papier. CDDN bedacht daarom Paypen - eenvoudig betalen met je pen.

Het is een bekend probleem voor goede doelen en fondsenwervers: jarenlang stuurden ze donateurs een acceptgiro waarmee die een bedrag konden overmaken. De aankondiging om in 2023 helemaal te stoppen met deze manier van geld overmaken zorgde dan ook voor onrust. De meest gulle donateurs zijn in de regel mensen op leeftijd. Zij blijken vaak wars van QR-codes en betaallinkjes. En dus droogt vanaf volgend jaar een belangrijke inkomstenbron voor goede doelen op, zo is de angst. 


CDDN (Communicatie Data Diensten Nederland), specialist in data en dataprocessen bedacht een oplossing: Paypen - eenvoudig betalen met je pen. CDDN-oprichter en CTO Peter van Kooten legt uit hoe het werkt. “Het goede doel levert ons hun donateursbestand aan en wij voorzien iedere persoon van een eigen QR-code, tevens kunnen we een mailbaarheidscheck uitvoeren. Het goede doel stuurt daarna een eenmalige machtigingskaart - gewoon een ouderwetse papieren kaart - naar de achterban. Op die machtingskaart is de QR-code meegedrukt. De donateur, laten we haar mevrouw Van Zanten noemen, vult op die - met haar naam en adres - voorbedrukte machtigingskaart alleen nog haar rekeningnummer, het te doneren bedrag en haar handtekening in. Vervolgens stuurt ze de kaart naar een antwoordnummer. Voor mevrouw Van Zanten blijft in feite alles dus bij het oude.”



De machtigingskaart belandt bij een partner die van iedere kaart een digitale foto maakt. CDDN ontvangt deze foto en verwerkt de extra gegevens en het bankrekeningnummer en controleert meteen of het ingevulde bankrekeningnummer inderdaad toebehoort aan mevrouw Van Zanten. Vervolgens stuurt CDDN alle gegevens naar het goede doel die het eenmalig gedoneerde bedrag van mevrouw Van Zantens rekening kan afschrijven. “In feite nemen we met Paypen de acceptgiro-verwerking op een net iets andere manier over”, zegt Van Kooten. 


"Dankzij deze service hoeven goede doelen en fondsenwervers niet te vrezen voor een verlies aan donaties."

Over CDDN
CDDN (Communicatie Data Diensten Nederland) heeft meer dan 15 jaar ervaring met klantdata en dataprocessen. Het biedt voor organisaties in uiteenlopende bedrijfstakken verschillende online ‘Know Your Customer’ (KYC)-services. Bedrijven doen op die manier moeiteloos aan hun zorgplicht. Ook voorziet CDDN in het veilig beheren en het up-to-date houden van klantdata, waarbij standaard aan alle privacyregels wordt voldaan. Doel is data eerlijk, transparant én volgens de Europese regelgeving beschikbaar maken, met respect naar de consument.



Meer weten over Paypen of de andere diensten van CDDN? Kijk op www.cddn.nl of neem contact op met Peter van Kooten via peter@cddn.nl.