Let op: dit programma is onder voorbehoud van (zaal)wijzigingen.
In iedere ronde zijn twee starttijden. Let dus goed op de corresponderende tijden!
De voorinschrijvingen openen volgende week.
Ochtendprogramma
-
9.00 - 10.15
- Theaterzaal 9.00 - 10.15 Samenwerking tussen fondsenwerver en machine - de mensgerichte implementatie van AI voor non-profits Beth Kanter
De mogelijkheden op het gebied van AI ontwikkelen zich in een razend tempo. Ook voor non-profitorganisaties liggen er grote kansen om zich te versterken en de kracht van kunstmatige intelligentie in processen te implementeren. Maar hoe pluk je daar als non-profitorganisatie nu écht de vruchten van?
Keynotespreker Beth Kanter helpt de bezoekers van de Vakdag 2025 op weg. Ze is een internationaal gerenommeerd visionair, trainer en auteur met meer dan dertig jaar aan ervaring in de non-profitsector en is expert op het gebied van de ‘mensgerichte implementatie’ van AI. Beth is pleitbezorger van co-intelligentie: waarbij kunstmatige intelligentie op een effectieve en ethische manier met de fondsenwerver samenwerkt en hen ontlast in plaats van vervangt. Zo biedt AI krachtige tools die goede doelen kan helpen met het opschalen van hun impact.
Tijdens de plenaire opening van de Vakdag vertelt Kanter over de manieren waarop de AI-collega kan helpen om de missie, programma’s en fondsenwerving van non-profitorganisaties te versterken. Welke soorten AI worden wereldwijd al door de sociale sector gebruikt? Welke strategieën kunnen fondsenwervers omarmen? Wat is er nodig voor een effectieve implementatie van AI binnen een organisatie, en wat komt er de komende tijd nog op ons af?
Beth Kanter verzorgt in de Grote Theaterzaal een interactieve presentatie, waarbij alle aanwezigen vertrekken met praktische inzichten over hoe AI het werk van Nederlandse non-profits – groot en klein – praktisch kan verrijken.
10.15 - 10.50
- 10.15 - 10.50 Koffiepauze
10.40 - 11.35
- Zaal 117 10.40 - 11.25 Succesvol communiceren over nalaten: van eerste stappen tot onderscheidende propositie Arjen van Ketel, Minke Kampman (Legacy Futures) en Erika Frey (World Animal Protection)
In deze interactieve workshop krijg je als fondsenwerver inzicht in hoe je succesvol communiceert over nalaten. We starten bij de basis: hoe zet je de eerste stappen en leg je een goede basis? Beginnende organisaties ontdekken waar zij op moeten letten; meer ervaren organisaties kunnen hun aanpak aanscherpen of vernieuwen.
Daarna verdiepen we ons in het belang van een onderscheidende en supportergerichte propositie rondom nalaten, met oog voor de lange termijn en het persoonlijke verhaal van je supporters. Je krijgt concrete voorbeelden van sterke legacy-proposities, onder meer uit de praktijk van World Animal Protection. Ook laten we zien waarom supporter journeys juist binnen nalatenschappenprogramma’s zo relevant zijn.
De workshop biedt praktische tips, do’s & don’ts en ruimte om ervaringen uit te wisselen. Of je nu starter bent of al verder gevorderd: je krijgt inspiratie en concrete handvatten om jouw nalatenschappencommunicatie verder te versterken. - Zaal 116 10.40 - 11.25 Van draaideur tot drijfveer: de kracht van innovatie voor vrijwilligers Lars Spruijt (Blueforce) en Tanja van Groos (Prinses Beatrix Spierfonds)
Hoe behoud je betrokkenheid van vrijwilligers in een tijd waarin flexibiliteit en digitalisering centraal staan? In deze sessie presenteert Lars Spruijt de resultaten van recent trendonderzoek onder Nederlandse vrijwilligers. We gaan in op hoe innovatieve technologie, zoals planningsapps, e-learning, community-platformen en datagedreven inzichten, kunnen bijdragen aan motivatie, tevredenheid en langdurige inzet.
Aan de hand van concrete voorbeelden, waaronder het Prinses Beatrix Spierfonds waar Tanja van Groos actief is, hoe organisaties hun vrijwilligerservaring kunnen optimaliseren. Het wordt een interactieve sessie waarin we niet alleen cijfers delen, maar vooral samen nadenken over de praktijk. Verdieping en dialoog over wat echt werkt in het binden van de ‘vrijwilliger van de toekomst’! - Zaal 111 10.40 - 11.25 Panel: De toekomst van vermogensfondsen Jasmijn Melse (Stichting Dioraphte), Sanne ten Bokkel Huinink (Fonds 1818 / FIN), Sofie Bienert (LVWB Fundraising), Polle Janssens (Resto VanHarte) en Niels Kattenberg (moderator, Rabobank)
Vermogensfondsen en fondsenwervende organisaties vinden elkaar voor het realiseren van hun gezamenlijke doelen. Zij zijn, ondanks hun complexe relatie en ongelijke machtsverhoudingen, nauw met elkaar verbonden. Dat levert bij uitstek een goede, maar soms ook moeizame relatie op.
In dit panel bespreken vertegenwoordigers uit beide werelden het toekomstbeeld van vermogensfondsen. Hoewel er nog veel aan projectfinanciering wordt gedaan, lijkt de gedachte dat alleen aangevraagd kan worden voor projecten voorzichtig te veranderen. Nieuwe vormen dienen zich aan: er wordt gekeken naar meerjarige en ongeoormerkte bijdragen en de informatievoorziening wordt steeds beter afgestemd op fondsenwervers. Ook starten fondsen met investeren in programma’s waarin aanvragers samen leren en kennis delen.
Wat gaan vermogensfondsen doen met hun reserves nu er nog altijd drastische bezuinigingen verwacht worden? Welke innovaties zijn er nodig om tot een optimale relatie te komen en wat kunnen fondsenwervende instellingen daarin doen? En hoe kunnen vermogensfondsen aanvragers meer helpen vanuit vertrouwen en aanvraagprocessen vereenvoudigen? Een open gesprek, onder leiding van Niels Kattenberg. - Zaal 110 10.40 - 11.25 Een sponsorverhaal vol positieve energie: zo werd de missie van Nederland als hét waterstofland voelbaar in de Olympic Club Maarten Holland (Beewan Sports), Baukje ter Huurne (NOC*NSF) en Jan Tebbens (Missie H2)
Wat maakt sponsoractivatie écht betekenisvol? Hoe vertaal je jouw maatschappelijke of merkverhaal naar een ervaring die raakt, zowel fysiek, emotioneel én strategisch?
Een inspirerende sessie over hoe je een sponsorverhaal niet alleen vertelt, maar écht laat beleven. Aan de hand van de case Missie H2 in de Olympic Club van TeamNL tijdens de afgelopen Olympische Spelen in Parijs, nemen drie betrokken partijen je mee in hun unieke perspectief: de ambitie van de sponsor (Missie H2), de kracht van ambassadeursschap (NOC*NSF) en de vertaalslag naar beleving (Beewan). Afgelopen juni werd de samenwerking onderscheiden met een Zilveren SponsorRing (categorie Maatschappij).
In deze interactieve sessie tonen we nieuwe inzichten en activatietactieken aan de hand van praktijkvoorbeelden. Ontdek hoe je als sponsor of fondsenwerver voorbij zichtbaarheid gaat en duurzame verbinding creëert met je publiek. Verwacht een frisse mix van visie, praktijk en interactie. - Zaal 115 10.50 - 11.35 Til je fondsenwerving naar een hoger niveau – voor goede doelen met ambitie die jaar op jaar willen groeien Jeanette Eesman-Foster en Marieke Sassen (Mindwize)
In deze workshop ontdek je hoe ambitieuze goede doelen, maand na maand en jaar na jaar, meer geld inzamelen. Jeanette en Marieke vertellen negen strategieën die succesvolle goede doelen al meer dan dertig jaar gebruiken om te groeien, hoe deze in elkaar zitten en hoe je ze toepast. Deelnemers krijgen ook voorbeelden (van o.a. Amref Zweden) van campagnes, nieuwsbrieven en bedankcampagnes, inzicht in groeicijfers en tips die je direct kunt toepassen op je eigen fondsenwerving.
Na deze sessie ken je de strategieën om een vliegwiel te bouwen dat jouw organisatie zal helpen meer geld in te zamelen, zodat je meer goeds kunt doen in de wereld. Ben jij klaar om te groeien? Stop met gokken, start met groeien! - Zaal 112 10.50 - 11.35 De Kinderportemonnee: kinderen beslissen mee over de doelbesteding Linda de Regt (Kinderpostzegels) en Sanne Abrahams (Villa Pinedo)
We leven in een complexe wereld. Armoede, eenzaamheid en een onveilig thuis zijn thema’s die kinderen dagelijks raken. In deze inspirerende sessie laat Linda de Regt (Kinderpostzegels) zien hoe kinderen zélf meedenken en meebeslissen over zaken die hen aangaan. En hoe zij impact maken, samen met vermogensfondsen en goede doelen.
De Kinderportemonnee is een unieke werkwijze en vraagt om lef van vermogensfondsen en goede doelen. Lef om naar de stem van kinderen te luisteren en hiernaar te handelen. Lef om niet alleen te investeren in bestaande oplossingen, maar om samen met kinderen te doen wat nú nodig is. Het betrekken van kinderen is geen bijzaak - het is de sleutel tot duurzame maatschappelijke verandering.
Samen met Villa Pinedo, een partner van de Kinderportemonnee, laat Linda zien hoe kinderen oplossingen aandragen voor urgente thema’s en hoe de ideeën omgezet worden naar impact. Vermogensfondsen vullen de portemonnee met groot geld en de stem van het kind is hun kompas voor de doelbesteding. Het resultaat? Krachtige oplossingen die aansluiten bij maatschappelijke uitdagingen én de leefwereld van kinderen. - Royal Bar 10.50 - 11.35 Major donor proposities: wat levert het (jou) op? Vera Peerdeman, Hans Broodman (Nassau Fundraising) en Pauline Heere (Liliane Fonds))
Benut jouw organisatie alle kansen om op de juiste manier bij major donors in het vizier te komen? Welke middelen zet je, naast één-op-één contact, in om bij een brede groep potentiële major donors onder de aandacht te komen? En weet je wat ervoor nodig is om jou en je organisatie te presenteren als een inspirerende partner voor major donors?
Het vertrekpunt van major donor-communicatie is een ijzersterke major donorpropositie.
Het Liliane Fonds heeft zo’n propositie ontwikkeld in samenspraak met haar donateurs. In deze sessie leer je van relatiemanager Pauline Heere waar een major donorpropositie aan moet voldoen en hoe zo’n propositie eruit kan zien; ook wanneer je deze vertaalt naar verschillende uitingen. Ze deelt welke effecten ze hiermee heeft bereikt in het contact met major donors. Met de inzichten uit deze sessie ontdek je wat een major donorpropositie jouw organisatie kan opleveren. - Queens Club 10.50 - 11.35 Trends in Acquisitie: Data inzichten voor succes Jasper van Maarschalkerweerd en Anne Schipper (Data Inside)
De markt voor fondsenwerving verandert razendsnel. Waar vind je nog donateurs en hoe bereik je ze effectief? In deze sessie nemen we je mee langs de nieuwste acquisitietrends over álle kanalen. Zijn er verschuivingen gaande in hoe en waar we nieuwe donateurs vinden?
We belichten het cruciale belang van datagedreven inzichten om succesvol te zijn. We laten zien hoe je met slimme segmentatie, zoals clusters of Donor Potentie Scores, je aanpak kunt differentiëren en gerichter kunt werven. Aan de hand van actuele data geven we acquisitie een gezicht en krijg je inzicht in waar je moet zoeken en hoe je effectief opvolgt. Praktisch, inspirerend en direct toepasbaar!
10.50 - 12.20
- Zaal 411 10.50 - 12.20 Mini-masterclass - Financiering voor jouw projecten via subsidies en fondsen Kim Bos (SubsidieGezocht) en Karin van der Leest (Stichting Digidromen)
Als fondsenwerver wil je geen enkele kans missen op financiering. Subsidies en fondsen kunnen zorgdragen voor een sterker financieel fundament onder jouw maatschappelijke organisatie. Maar het speelveld verandert voortdurend.
Tijdens deze sessie bespreken Karin en Kim de nieuwste ontwikkelingen en geven zij antwoord op de vraag: hoe zorg je – ondanks onvermijdelijke uitdagingen - toch voor inkomsten via subsidie- en fondsenwerving? Het opsporen van financieringskansen vraagt om een scherpe blik, creatief denken en slimme zoekstrategieën. In deze interactieve mini-masterclass delen Karin en Kim praktische tips en voorbeelden uit de praktijk.
Aan de hand van jouw eigen casus leer je hoe je jouw blikveld verruimt en efficiënter zoekt. Dankzij nieuwe technologieën hoeft dat niet eens veel tijd te kosten. Je gaat naar huis vol inspiratie en concrete ideeën om meer geld voor je projecten te vinden!
11.40 - 12.35
- Zaal 117 11.40 - 12.25 Werf emoties, geen donaties – verhalen die raken, activeren en verbinden: de succesformule achter de 12,5 miljoen van 3FM Serious Request 2024 Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM)
De workshop van Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM) laat je ervaren hoe samenwerking tot groot succes leidt, zoals bij 3FM Serious Request 2024. Tijdens deze interactieve sessie ontdek je hoe radio, sociale media, vrijwilligers, actievoerders en duizenden betrokken Nederlanders samen een recordbedrag van ruim 12,5 miljoen euro ophaalden voor onderzoek naar metabole ziekten.
Jan-Matthijs en Menno bespreken hoe storytelling de basis vormt voor succes, een ‘sneeuwbal’ ontwikkelt, en hoe de samenwerking tussen het goede doel en de radiozender niet alleen geld, maar ook erkenning en hoop voor gezinnen die met metabole ziekten leven opleverde.
Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en leer hoe jouw organisatie kan groeien dankzij oprechte verhalen! - Zaal 116 11.40 - 12.25 Een betrokken achterban: zo verbindt World Servants donateurs direct met impact Jelmer Krist (World Servants) en Jonathan Maskikit (impactID)
Hoe sterk voelen jouw donateurs zich verbonden met de projecten die zij mogelijk maken? Projecten waar jij, je collega's en talloze vrijwilligers elke dag aan bouwen. Stel je eens voor: wat als je de donateur die verbinding met impact direct en real-time kunt laten ervaren?
Tijdens deze sessie hoor je uit eerste hand hoe World Servants, met jaarlijks meer dan 300 vrijwilligers, 700 deelnemers en tientallen bouwprojecten, hun fondsenwerving vernieuwt. Fondsenwerver Jelmer Krist deelt hoe impactverhalen uit de projecten rechtstreeks worden ingezet om donateurs te raken én te betrekken, en hoe de toekomst van 'donor engagement' er in de ogen van World Servants uitziet.
World Servants krijgt in dit proces hulp van de digitale modules van impactID. Nieuwsgierig hoe dat eruit ziet? Jonathan Maskikit van impactID gaat in gesprek met Jelmer. Stel live je vragen aan Jelmer (en aan Jonathan) en ontdek hun grootste successen, uitdagingen en doelen. - Zaal 111 11.40 - 12.25 Fondsenwervende campagnes maken met jouw AI-team Edwin Grootendorst en Yleana Hanekamp (Deelstra en De Jong)
Volgens veel AI-podcasts, video’s en nieuwsberichten kunnen we al bijna alles automatiseren met AI, dus ook fondsenwerving. Maar hoe ziet dat er uit in de dagelijkse praktijk? Heb jij wel de technische kennis en skills om de impact van jouw organisatie te vergroten met AI?
In deze sessie laten Yleana en Edwin je zien hoe je eenvoudig kunt starten met AI en hoe je nu al campagnes kunt maken met behulp van een getrainde GPT collega. Ook geven ze een inkijkje in de toekomst hoe jouw AI fondsenwerving team er binnenkort uit zou kunnen zien. - Zaal 110 11.40 - 12.40 Documentaire ‘Echt… Vrij’ + discussie: Vrijwilligerswerk als stille kracht in een verdeelde samenleving Chulah Berkowitz (Vereniging NOV)
Wat als vrijheid niet iets is wat je hébt, maar wat je dóet? Tachtig jaar na de bevrijding onderzoekt de documentaire ‘Echt… Vrij’ de stille, maar krachtige rol van vrijwilligerswerk in onze vrijheid en democratie. In deze sessie zie je de documentaire – een mix van scherpe denkers en krachtige praktijkverhalen – en praten we daarna verder. Want: hoe breng je dit grotere verhaal over het ‘waarom’ van jouw organisatie overtuigend over aan donateurs? Hoe gebruik je de kracht van verhalen over vrijheid, verbinding en verantwoordelijkheid in je fondsenwerving?
Deze sessie helpt je om je impactverhaal te verdiepen. Met gespreksleiding van Chulah Berkowitz, initiatiefnemer en medeschrijver van de film. Let op: deze sessie duurt 60 i.p.v. 45 minuten. - Zaal 115 11.50 - 12.35 De donateursreis: van overweldiging naar overzicht Manon Vollman en Sophia Scheper (Procurios)
Inzicht in de donateursreis helpt je om grip te krijgen op je fondsenwerving. Maar waar begin je? Tijdens deze sessie krijg je een helder overzicht van alle fasen in de donateursreis, van bewustzijn tot ambassadeurschap. Door zowel gestructureerde aandacht voor de diverse fasen als privacy-aspecten ontdek je waar je actie moet ondernemen en wat al goed geregeld is. Privacy-expertise laat zien hoe regelgeving juist kan helpen bij het stroomlijnen van activiteiten en het versterken van vertrouwen.
De workshop biedt een overzichtelijke structuur in vijf heldere fasen, aangevuld met waardevolle ervaringen uit de praktijk. Je krijgt concrete tools en inzichten om van overweldiging naar overzicht te gaan. - Zaal 112 11.50 - 12.35 Samen sta je sterker – hoe de Zorgvriendenweek uitgroeide tot een landelijke beweging Ellen Zanderink (Medisch Spectrum Twente), Monique Wiggers (Jeroen Bosch Ziekenhuis) en Beer Lankhorst (Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis)
Wat als je met beperkte middelen, maar mét een gedeelde missie, een landelijke campagne kunt opzetten die echte impact maakt? In deze interactieve workshop nemen Ellen (Medisch Spectrum Twente), Monique (Jeroen Bosch Ziekenhuis) en Beer (Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis) je mee in het ontstaan en de groei van de Zorgvriendenweek: een landelijke beweging waarin fondsenwervers van verschillende ziekenhuizen de handen ineenslaan.
Door gezamenlijk op te trekken, versterken de ziekenhuizen elkaars zichtbaarheid, vergroten ze de impact van fondsenwerving en kunnen ze zorgmedewerkers en patiënten in het zonnetje zetten. Tijdens de workshop ontdek je hoe zij met beperkte middelen en veel creativiteit een verbindend en herkenbaar moment creëren, én hoe je dat zelf ook kan doen. De kartrekkers van het initiatief delen hun geleerde lessen, de kracht van samenwerking en de verrassende opbrengsten die de zorg menselijker maken. - Royal Bar 11.50 - 12.35 Great Fundraising: for ambitious fundraisers only (Engelstalig) Vera Peerdeman, Hans Broodman (Nassau Fundraising) en Colin Skehan (Revolutionise)
Waarom zou je als fondsenwerver aan de slag willen met Great Fundraising? Omdat organisaties met deze aanpak groeien in inkomsten door missiegedreven, donateurgerichte fondsenwerving. Mét betrokken donateurs en een organisatie waarin iedereen trots is op fondsenwerving. Waar de collega’s van fondsenwerving, communicatie en programma’s met respect voor elkaars expertise samenwerken aan het bereiken van de missie.
Maar hoe krijg je de rest van je organisatie mee in jouw enthousiasme?
In deze sessie leer je van Colin Skehan, CEO van Revolutionise, hoe de Great Fundraising-aanpak wereldwijd al talloze organisaties heeft geholpen hun doelen sneller te bereiken door substantiële groei in structurele inkomsten, ook in Nederland. En hoe je dit ook voor jouw organisatie kunt bereiken. - Queens Club 11.50 - 12.35 Duurzame donateursrelaties: versterk je behoudstrategie dankzij markttrends en data Margriet Mol en Marijn te Flierhaar (Data Inside)
Hoe zorg je ervoor dat donateurs niet alleen geven, maar ook blijven geven? In deze sessie duiken we in de wereld van donateursbehoud. Je ontdekt de nieuwste inzichten en trends vanuit de markt: hoe is het geefgedrag in de markt veranderd? Wat zijn succesfactoren om donateurs écht aan je organisatie te binden? En hoe verbeter je de retentie van jouw donateurs met een datagedreven aanpak?
Je leert hoe je met persoonlijke communicatie bijdraagt aan een betere binding van donateurs. Ook ontdek je hoe voorspelmodellen jou kunnen helpen om uitstroom van donateurs te voorkomen, upgradegedrag te stimuleren én respons te verhogen. Meten is weten, dus laten we je ook zien hoe je het effect van campagnes en journeys inzichtelijk maakt en hoe je realistische doelstellingen bepaalt voor je behoudprogramma. Met praktijkvoorbeelden en inspirerende inzichten krijg je concrete handvatten om je behoudstrategie te versterken en data écht te benutten voor duurzame groei.
12.20 - 13.30
- 12.20 - 13.30 Vegetarische Cobra Lunch
- Queens Club 12.45 - 13.30 Lunchsessie: Slimmer werken met AI: voorbeelden uit de dagelijkse praktijk Frank Swinkels (Data Inside)
Tijdens deze lunchsessie ontdek je hoe Data Inside (en Christal) AI-tools heel praktisch inzetten om het werk slimmer en makkelijker te maken. Geen technische uitleg, maar inspirerende voorbeelden: welke tools gebruiken we waarvoor, en hoe hielpen ze ons bijvoorbeeld bij de voorbereiding voor de Vakdag?
Een sessie om ideeën op te doen én ervaringen met elkaar uit te wisselen.
- Theaterzaal 9.00 - 10.15 Samenwerking tussen fondsenwerver en machine - de mensgerichte implementatie van AI voor non-profits Beth Kanter
Middagprogramma
-
13.20 - 14.15
- Zaal 117 13.20 - 14.05 De Geefkring: een effectief middel voor bestendige groei én betrokkenheid van major donors Sofie Bienert, Diederik Veldkamp (LVWB Fundraising), Henriette Henny (Teylers Museum) en Geneviève Wehry (Unicef)
Geefkringen – ook wel geefcirkels, donorkringen of patronencirkels genoemd – zijn sterk in opkomst. Met een geefkring wordt ingespeeld op de behoefte van grote gevers aan langdurige betekenisvolle betrokkenheid, gelijkgestemd gezelschap én zichtbare impact. In de culturele sector zijn er al vele actief, en ook bij goede doelen zien we steeds meer aansprekende voorbeelden. Het structureel en collectief verbinden van grote gevers aan je organisatie, programma of thema biedt een aantrekkelijk vooruitzicht op substantiële financiële steun én inhoudelijke betrokkenheid, voor meerdere jaren.
Wil je weten hoe je een geefkring succesvol opzet voor jouw organisatie? Of hoe je een bestaande kring verder kunt ontwikkelen en wat je daarvoor moet doen? En wat de randvoorwaarden voor succes zijn? Neem dan deel aan deze interactieve sessie onder leiding van Diederik Veldkamp en Sofie Bienert (LVWB Fundraising). Zij gaan in gesprek met Henriëtte Henny, Hoofd Development bij Teylers Museum, en Geneviève Wehry, Major Donor and Foundations Manager bij Unicef. Zij delen graag hun praktijkervaringen en beantwoorden vragen uit het publiek. Tot slot krijg je handzame tips waar jij mee aan de slag kunt. - Zaal 116 13.20 - 14.05 Titel nnb Spreker nnb (Eudonet)
Meer informatie over deze sessie volgt.
- Zaal 111 13.20 - 14.05 Panel: Waar trek jij de grens? Over morele afwegingen in fondsenwerving Anika de Groot (Goede Doelen Nederland), Josien Paulides (Museum Catharijneconvent), Marijke Leliveld (Rijksuniversiteit Groningen) en Petra Hoogerwerf (moderator, S&L Nederland / Vakblad fondsenwerving).
Fondsenwerving is onmisbaar voor het realiseren van maatschappelijke doelen. Maar hoe ver ga je om geld binnen te halen? Wat als de sponsor niet helemaal past bij je waarden of investeert in bedrijven waar jouw achterban kritisch over is? Of wat als een fondsenwervende campagne irritatie oproept, maar wél effectief blijkt?
Tijdens dit interactieve panel gaan we in op de morele dilemma’s waar fondsenwervers dagelijks mee te maken hebben. Hoe verhoudt effectiviteit zich tot integriteit? Hoe bewaak je het vertrouwen van donateurs én de reputatie van je organisatie? Hoe kijken consumenten tegen goede doelen aan? En hoe kan je bij jouw organisatie dit vragen over verantwoorde fondsenwerving en bedrijfsvoering bespreekbaar maken?
Onder leiding van moderator Petra Hoogerwerf gaan panelleden met elkaar én met het publiek in gesprek. In het panel: Josien Paulides, voorzitter van de werkgroep Ethiek en Fondsenwerving van de Museumvereniging en directeur van Museum Catharijneconvent; Marijke Leliveld, hoogleraar Consumentenethiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en Anika de Groot, projectcoördinator bij Goede Doelen Nederland. - Zaal 110 13.20 - 14.05 Titel nnb Spreker via inhoudelijk partner DDMA
Meer informatie over deze sessie volgt.
- Zaal 115 13.30 - 14.15 Meer deelnemers, meer impact: hoe KiKa evenementen inzet voor structurele fondsenwerving Jakolien van Eijk (KiKa)
Van Run for KiKa Texel tot Mud Masters: KiKa laat zien hoe je als goed doel het verschil maakt met een slimme eventstrategie. In deze sessie deelt directeur Jakolien van Eijk hoe KiKa met een mix van eigen events en partnerships met bestaande evenementen jaarlijks duizenden mensen weet te activeren – goed voor bijna twee miljoen euro aan netto-opbrengst.
De sleutel? Een laagdrempelige inschrijving, krachtige storytelling over KiKa’s missie en slimme incentives die deelnemers motiveren om in actie te komen. Laat je inspireren door deze effectieve, kostenbewuste aanpak en ontdek hoe ook jouw organisatie kan bouwen aan groei én betrokkenheid via evenementen. - Zaal 112 13.30 - 14.15 De nalater verjongt: ontdek de groeikans voor jouw organisatie Wiebe Aalbers (Liliane Fonds) en Frank Theunissen (Artsen zonder Grenzen)
Nalaten is één van de grootste groeikansen voor fondsenwerving. Natuurlijk door de vergrijzing, maar uit recent onderzoek in opdracht van Toegift blijkt dat ook onder jongere senioren (50 tot 60 jaar) een toenemende interesse is om na te laten aan een goed doel. Zelfs onder mensen mét kinderen. Deze trend is al eerder ingezet in Angelsaksische landen. Zo wordt in Canada momenteel een nalatenschappencampagne ontwikkeld die zich focust op millennials.
In deze sessie vertelt Wiebe Aalbers (Liliane Fonds, vroeger onderzoeksbureau GfK) meer over deze verbreding van de markt. Frank Theunissen (Artsen Zonder Grenzen) laat zien hoe je deze inzichten toepast in de praktijk: welke winst kan jouw organisatie hieruit halen? De sessie is een initiatief van Toegift, het neutrale platform over nalaten aan goede doelen. - Royal Bar 13.30 - 14.15 Workshop - is jouw communicatie ‘major donor-proof'? Vera Peerdeman en Hans Broodman (Nassau Fundraising)
In het netwerk van jouw organisatie zitten waarschijnlijk meer potentiële major donors dan je denkt: mensen die jullie al volgen, maar nog niet zijn aangemoedigd om een grote gift te overwegen. Is jullie communicatie ‘major donor-proof'? En weet je wat ervoor nodig is om dat te worden?
In deze interactieve workshop ontdek je hoe je groot geven effectiever onder de aandacht brengt. Na een korte introductie ga je meteen praktisch aan de slag met je eigen materiaal: je onderzoekt welke kanalen en middelen je nog kunt benutten, beoordeelt kritisch je major donor-communicatie en krijgt feedback van collega’s uit het vak én van de experts van Nassau Fundraising.
Je gaat naar huis met een lijst concrete verbeterpunten en praktische tools om je major donor-communicatie direct te versterken. - Queens Club 13.30 - 14.15 Het onbenut potentieel van je verloren achterban: effectiever reactiveren dankzij marktdata, clusters en modellen Margriet Mol en Marijn te Flierhaar (Data Inside)
Hoeveel donaties laat jij liggen door ex-donateurs weg te laten ebben? In deze sessie ontdek je het verborgen potentieel in je ‘verloren’ achterban. Met actuele marktdata laten we zien hoe waardevol jouw inactieve donateurs kunnen zijn! Ontdek welke groepen verrassend kansrijk zijn om opnieuw betrokken te raken én wat de beste manier is om deze mensen te benaderen.
Niet elke ex-donateur is hetzelfde. Je leert hoe je gerichter reactivatie-campagnes opzet met bijvoorbeeld clustering en voorspelmodellen. Aan de hand van persona’s ontdek je hoe je de juiste boodschap koppelt aan het juiste cluster. Met scenario’s en marktdata laten we zien hoe deze technieken verschil maken in respons en ROI.
Voor wie niet meer wil schieten met hagel, maar slim en doelgericht wil fondsenwerven.
13.30 - 15.00
- Zaal 411 10.50 - 12.20 Mini-masterclass - Online fondsenwerving in 2030: zo bereid jij je voor Lizzy Kreeftmeijer en Sjoerd van Stam (iRaiser)
2030 is dichterbij dan je denkt; de digitale wereld ontwikkelt zich sneller dan ooit. Maar hoe beweeg je mee met veranderingen als die zo snel gaan? Hoe blijf je wendbaar en flexibel en vooral: hoe houd je het persoonlijk?
In deze mini-masterclass duiken we samen in de wereld van online fondsenwerving, met een beetje lef en creativiteit. Wat als je vandaag durft te investeren, experimenteren en je donateurs écht persoonlijk aanspreekt? Hoe bereid je jouw organisatie voor op verandering zodat jij juist kunt profiteren van innovatie?
Lizzy en Sjoerd bezorgen je een beetje gezonde onrust én helpen we je daarmee omgaan. Met Nederlandse en internationale praktijkvoorbeelden en met praktische handvatten helpen we je op weg naar de toekomst. Ben jij er klaar voor? - Theaterzaal 13.30 - 15.00 Film: Uncharitable Een documentaire van Dan Pallotta
De anderhalf uur durende documentairefilm belooft ‘alles te veranderen wat je ooit hebt gedacht over goeddoen, geven en het oplossen van de grote problemen die de mensheid sinds het begin der tijden hebben geteisterd’. Je krijgt nieuwe inzichten over de manier waarop de non-profitsector kan bouwen aan een wereld waarin niets en niemand buitenspel staat. Laat je inspireren en verlaat de zaal met veel hoop en nieuwe energie.
14.20 - 15.15
- Zaal 117 14.20 - 15.05 Waarom geven donateurs aan minder effectieve goede doelen? Paul Smeets (Universiteit van Amsterdam / Impact Lab Amsterdam)
Veel donateurs vragen zich af: wat gebeurt er met mijn geld? Ze willen niet dat hun gift aan de strijkstok blijft hangen. Toch gaat slechts één van de 200 euro van Nederlandse donaties naar doelen die aantoonbaar effectief zijn, terwijl de impact tussen gemiddelde en toporganisaties tot wel honderd keer kan verschillen.
Voor fondsenwervers is het cruciaal te begrijpen hoe donateurs omgaan met informatie over impact. In deze sessie ontdek je hoe we vaststellen welke goede doelen écht effectief zijn en hoe je als fondsenwerver kunt inspelen op de manier waarop donateurs impactinformatie verwerken. Met inzichten uit gedragsonderzoek en concrete voorbeelden krijg je handvatten om donateurs te motiveren voor doelen die het meeste verschil maken. - Zaal 111 14.20 - 15.05 Het verhaal als hart van je fondsenwerving Koenraad Depauw (S&L) en Bér Engels (S&L Nederland)
Wat kunnen fondsenwervers leren van spraakmakende maatschappelijke campagnes? Heel veel! In deze sessie nemen Bér Engels en Koenraad Depauw – ervaren campagnestrategen achter het succes van diverse nationale en internationale bewegingen – je mee in de kunst van het bouwen van een krachtig narratief.
Fondsenwervers zouden, als het aan Bér en Koenraad ligt, een veel grotere rol moeten spelen het in vormen van het narratief binnen hun organisatie. Ze vertellen hoe je een meeslepend verhaal opzet met duidelijke hoofdrolspelers en tegenkrachten, hoe je kernwaarden vertaalt naar door waarde gedreven boodschappen en hoe je vervolgens je verhaal levend en relevant houdt. Daarnaast denk je zelf na over de manieren waarop je deze kennis kan toepassen op je eigen storytelling en fondsenwerving.
Je loopt de zaal uit met concrete tools en frisse energie om je fondsenwervingsverhaal strategischer, scherper en waardegericht neer te zetten. - Zaal 110 14.20 - 15.05 Fondsenwerving: gevoelige snaar of logisch denken? Jeroen Talens en Joris Hoogenboom (Happy Horizon Non-profit)
Voor goede doelen en andere non-profits zijn emoties essentieel. Door de juiste snaar te raken zorgen we dat mensen hun hart laten spreken en te hulp willen schieten. Ja, doneren is emotioneren! Maar fondsenwerving en activatie is ook een spel van data. We brengen precies in kaart hoe we de juiste persoon op het juiste moment om het juiste bedrag kunnen vragen. Want meten is weten.
Ratio en emotie: het lijken twee tegenpolen. Maar in deze presentatie laten online marketeer Joris Hoogenboom en copywriter Jeroen Talens zien hoe ze elkaar juist perfect kunnen versterken. Centraal in het verhaal staat de wervingscampagne voor Pleegzorg, waar Happy Horizon Non-profit sinds 2022 aan werkt. - Zaal 115 14.30 - 15.15 Hoe Generatieve AI kan helpen bij het versnellen van routineprocessen Harm Erbé, Jaimie Rutgers (ADC) en Michele Ernsting (WarChild)
In een tijd waarin fondsenwerving steeds complexer wordt, biedt generatieve AI (GenAI) de kans om processen te verbeteren en op een efficiëntere manier doelen te bereiken. Zo kunnen non-profits de technologie inzetten voor het automatiseren van routinetaken, zoals het opstellen van subsidieaanvragen en het genereren van rapporten. Op die manier blijft er meer tijd over voor strategische en creatieve activiteiten.
In deze sessie bespreken Harm Erbé en Jaimie Rutgers wat generatieve AI wel is, wat het niet is, en wat de mogelijkheden ervan zijn. Daarbij staan de praktijkervaringen van War Child Alliance en Rutgers Foundation centraal: zij zetten de technologie onder andere in voor het versnellen van processen. Michele Ernsting komt daarover vertellen. Daarnaast staan Harm en Jaimie stil bij de manieren waarop je samen met andere partijen kan investeren in een AI-oplossing die door meerdere organisaties in te zetten valt.
De sessie begint met de basisbeginselen van GenAI en is dus ook geschikt voor fondsenwervers die geen (nog) ervaring met de technologie hebben. - Zaal 112 14.30 - 15.15 Fieldmarketing als fundament voor donateursgroei Souhail Haouari (Social Response) en Bas van Dijk (Oxfam Novib)
Meer informatie over deze sessie volgt.
- Royal Bar 14.30 - 15.15 Betekenisvol geven - de gezamenlijke campagne voor meer interactie met major donors Vera Peerdeman en Hans Broodman (Nassau Fundraising)
Meer zichtbaarheid krijgen bij major donors. Vermogende Nederlanders inspireren om na te denken over groot geven. In contact komen met mensen die jouw organisatie nu nog niet steunen. Met de campagne Betekenisvol geven bundelen inmiddels 29 goede doelen hun krachten om major donors te bereiken die zij nu nog niet kennen.
Tijdens deze sessie delen een aantal deelnemers samen met Nassau Fundraising (coördinator van de campagne) de belangrijkste uitkomsten van 2024. We presenteren hoe we met nieuwe middelen de campagne in 2025 uitbreiden én we blikken vooruit naar 2026: hoe kun jij met jouw organisatie ook aansluiten en profiteren van het netwerk, de inzichten die we als community opdoen en de gezamenlijke zichtbaarheid bij major donors in heel Nederland?
Je ontvangt de nodige informatie én inspiratie om aan te sluiten. Natuurlijk is er ruimte om vragen te stellen en hierover van gedachten te wisselen met deelnemers van de campagne. - Queens Club 14.30 - 15.15 Zo groeit fondsenwerving met data – leer van collega-fondsenwervers Arné Dutij (Data Inside) en Marijke Leliveld (Rijksuniversiteit Groningen)
Tijdens deze sessie gaan Arné Dutij van Data Inside en Marijke Leliveld van het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen in gesprek met bevlogen fondsenwervers die datagedreven werken. Zij vertellen aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe zij hun fondsenwerving met data succesvol hebben verbeterd. Daarnaast delen we verrassende inzichten uit een aantal recente onderzoeksprojecten van Data Inside, uitgevoerd samen met universitaire studenten.
Laat je inspireren door praktische succesverhalen én ontdek hoe wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring samen komen in het nieuwe PhD-onderzoekstraject waarin Data Inside en de RUG intensief gaan samenwerken.
Je verlaat de sessie gegarandeerd met frisse ideeën, inzichten en praktische tips om jouw fondsenwerving nóg succesvoller te maken met data.
15.05 - 15.30
- 15.15 - 15.30 Wisselpauze
15.30 - 16.45
- Theaterzaal 15.30 - 16.45 Sluiting Vakdag 2025: Panel - Fight, flight, freeze… or fundraise - hoe nu praktisch verder? Rolf Victorie (Prinses Beatrix Spierfonds), Petra van Haren (Edukans), Leontien Boogaard (Eye Filmmuseum, Petra Hoogerwerf (S&L Nederland / Vakblad fondsenwerving) en Jasmijn Melse (moderator, Stichting Dioraphte).
Het zijn turbulente tijden. Dreigende bezuinigingen, kritische donateurs, financiers die overspoeld worden met aanvragen, ontwikkelingen op het gebied van AI en technologie. Het vraagt flexibiliteit en aanpassingsvermogen van non-profitorganisaties. In het panel staan we stil wat jij als deelnemer hebt meegenomen van deze dag. Zijn er rode draden te zien tussen alle bezoekers?
In dit panel bespreken we wat ieder in zijn eigen rol morgen kan doen om de ambities van je organisatie waar te maken. Hoe oefen je als fondsenwerver, programmaleider of communicatieprofessional invloed uit wanneer het over de toekomst van je organisatie gaat? En hoe spring je in op kansen? We gaan intensief in op de rol van fondsenwervers in deze tijden.
Op het podium van de Grote Theaterzaal gaat het panel op deze en meer vragen in. We hebben fondsenwervers en experts uit de praktijk gevraagd, met verschillende functies en ervaringen. Zij delen hun ervaringen die iedere bezoeker zal inspireren het komende jaar échte verandering te bewerkstelligen.
Het panel bestaat uit Rolf Victorie (directeur Prinses Beatrix Spierfonds), Petra van Haren (directeur Edukans), Leontien Boogaard (relatiemanager Eye Filmmuseum) en Petra Hoogerwerf (strategisch adviseur S&L Nederland en hoofdredacteur Vf). Het panel staat onder leiding van Jasmijn Melse (directeur Stichting Dioraphte).
16.45 - 17.45
- 16.45 - 17.45 Blije Borrel van Happy Horizon
- Zaal 117 13.20 - 14.05 De Geefkring: een effectief middel voor bestendige groei én betrokkenheid van major donors Sofie Bienert, Diederik Veldkamp (LVWB Fundraising), Henriette Henny (Teylers Museum) en Geneviève Wehry (Unicef)